W ramach naszej Mission Zero stawiamy na alternatywy dla klasycznego diesla, w tym alternatywne technologie napędowe oraz paliwa przyjazne dla klimatu. Najnowszym przykładem jest HVO100, zrównoważony zamiennik oleju napędowego. Jego stosowanie przynosi korzyści także naszym wrażliwym na ochronę klimatu klientom.
Celem naszej Mission Zero jest zrównoważony transport i czysta logistyka – do 2040 roku zamierzamy stać się przedsiębiorstwem neutralnym klimatycznie. Decydującą rolę w powodzeniu tej misji odgrywa transformacja naszej floty. Mamy już elektryczne ciężarówki (patrz strona 19), sprintery i samochody osobowe (patrz strona 21), a także intensywnie pracujemy nad napędem wodorowym. „Jeśli chodzi o redukcję naszego śladu węglowego, jesteśmy absolutnie otwarci na wszelkie nowe technologie” – mówi Christian Hackl, kierownik centralnego zarządzania flotą. „Jednak elektromobilność, szczególnie w przypadku ciężkich samochodów użytkowych, ma nadal dość poważne ograniczenia: wysokie ceny zakupu i długie oczekiwanie na dostawę pojazdów, ich ograniczony zasięg, a także słabo rozbudowana sieć i luki w infrastrukturze ładowania. Wszystko to istotnie spowalnia przestawienie floty na silniki elektryczne”. Teraz jednak pojawiła się inna możliwość wykonania dużego skoku jakościowego w ochronie klimatu. Chodzi o paliwo biogenne HVO100, dopuszczone do użytku w Niemczech w połowie kwietnia.
Zrównoważone paliwo: HVO100
HVO100 jest zrównoważoną alternatywą dla diesla, produkowaną syntetycznie bez użycia ropy naftowej. Zamiast tego do produkcji używa się certyfikowanych, zrównoważonych odpadów. Najczęściej są to zużyte tłuszcze z dużej gastronomii, choć przydatne są także odpady drewniane i celulozowe. „Liczy się dla nas to, że surowce te nie nadają się do wykorzystania jako żywność” – podkreśla Marcus Wieser, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Niemczech. Skrót HVO oznacza hydrotreated vegetable oils, czyli uwodornione oleje roślinne. Liczba w nazwie oznacza 100 procent czystego paliwa ze źródeł odnawialnych. Ta przyjazna dla klimatu alternatywa może perfekcyjnie zastąpić na co dzień klasyczny olej napędowy: tankowanie odbywa się na zwykłych stacjach paliw, a niemal każdy samochód z napędem diesla może zacząć korzystać z tego paliwa natychmiast – bez konieczności przeróbek technicznych.
Nawet 90 procent mniej CO2
W efekcie spalania HVO100 – podobnie jak w przypadku ropy naftowej – również powstaje dwutlenek węgla. Jednak tutaj spala się tylko tyle węgla, ile wcześniej zostało związane w procesie wzrostu roślin, z których wyprodukowano HVO. Dlatego paliwo HVO100 jest niemal całkowicie neutralne dla klimatu, wydzielanie CO2 spada natychmiastowo nawet o 90 procent. Zmniejszają się także lokalne emisje: pyłów – nawet o jedną trzecią, węglowodorów – o 30 procent, tlenku węgla – o około jednej czwartej, a tlenku azotu –o 9 procent w porównaniu z klasycznym dieslem. „HVO100 jest dla nas znakomitą technologią pomostową, dzięki której w krótkim czasie możemy wnieść ważny wkład w ochronę klimatu i środowiska” – wyjaśnia Sabine Geis, dyrektorka działu zrównoważonego rozwoju. „Należąca do naszej grupy kapitałowej firma Quehenberger Logistics już od jakiegoś czasu z powodzeniem używa HVO100 zamiast diesla. Zaraz po dopuszczeniu paliwa HVO100 na rynku niemieckim również zakupiliśmy prawie 3 miliony litrów”. HVO100 magazynujemy w naszych własnych stacjach paliw na terenie Niemiec. Zakupione przez nas 3 miliony litrów zaspokoją w drugim półroczu 2024 roku około połowy zapotrzebowania na tradycyjny diesel na naszych stacjach paliw. Nowe paliwo wykorzystamy głównie na potrzeby własnej floty, na czym skorzystają także klienci, ponieważ dzięki ekologicznemu transportowi poprawią również swój bilans klimatyczny.
Klienci zyskują
Od strony praktycznej każdy przewóz oparty na paliwie HVO100 rozliczamy za pomocą certyfikowanej procedury cyfrowej i księgujemy na koncie klienta, który go zamówił. „Prowadzimy więc tak zwany insetting węglowy w modelu Book & Claim, który umożliwia nam obliczenie śladu węglowego każdego konkretnego transportu drobnicowego” – wyjaśnia Sabine Geis. „Dzięki tej metodzie jesteśmy w stanie oferować transporty całkowicie neutralne klimatycznie”. Atuty paliwa HVO100 dla ochrony klimatu oraz bilansu klimatycznego przedsiębiorstwa sprawiają, że popyt jest ogromny: „Szczególnie nasi duzi klienci są zainteresowani znacznym zmniejszeniem śladu węglowego swojego transportu przez zastosowanie ekologicznego paliwa” – komentuje z radością Jörg Rotthowe, członek zarządu odpowiedzialny za segment Road w Niemczech. Trzeba wszakże zaznaczyć, że paliwo HVO100 jest na razie dostępne w ograniczonych ilościach.
Wykorzystujemy wszystkie opcje
„HVO100 jest ważnym elementem w procesie dekarbonizacji transportu drogowego towarów” – podsumowuje Marcus Wieser. „Jednak nie możemy polegać wyłącznie na zamiennikach diesla, potrzebujemy miksu różnych technologii. Będziemy konsekwentnie przybliżali się do neutralności klimatycznej, stosując alternatywne rodzaje napędu i przyjazne dla klimatu paliwa, wspierając tym samym klientów, którzy mają zbieżne z naszymi cele”.